Ga naar de inhoud

Wat is clubhouse?

Bijna elke millennial heeft er wel over gehoord en vrijwel elke 50+’er zal nu denken: Heh?

Clubhouse is de nieuwste trend op het gebied van Social Media.

In het kort is Clubhouse een live platform waarop gepraat wordt en discussies worden gehouden. Op de app maken gebruikers een ‘room’ aan, waarbij iedereen kan joinen. De beheerder / maker van die room/kamer bepaalt vervolgens wie er mag praten. Degene die praten, staan zogenaamd op het ‘podium’ en hebben digitaal gesprekken met elkaar.

Wat is Clubhouse

Een soort live podcast, waarbij veel interactie mogelijk is. Waar Insta zich dus richt op foto’s, YouTube op video’s, Twitter op korte conversaties, is Clubhouse dus een platform dat zich leent voor online gesprekken (zonder video).

Je hebt in Clubhouse de mogelijkheid tot een privé room, of een openbare room. De privé-rooms zijn alleen beschikbaar op uitnodiging, de openbare kamers kunnen door iedereen betreden worden. Zie het als een soort huiskamerfeestje, waarbij de slaapkamer soms op slot gaat 😉

Hoe kom ik bij Clubhouse?

Clubhouse is een app die alleen op invitatie werkt en alleen beschikbaar is voor iPhonegebruikers. De app bestaat al sinds april 2020, maar is vooral populair geworden toen enkele bekende BN’ers en Amerikanen zich gingen bemoeien ermee.

Zo is de grootste stijging van gebruikers te danken aan Elon Musk van Tesla, die een interview gaf op Clubhouse. Clubhouse is vooral in Coronatijd populair omdat veel mensen zich eenzaam voelen thuis. Clubhouse lost dit probleem op, omdat je dus ook met mensen over de gehele wereld kunt praten / meeluisteren.

Clubhouse

Gebruikers op Clubhouse

De Clubhouse gebruikers zijn simpel in twee groepen op te delen. De mensen die geïnteresseerd zijn in gesprekken, simpelweg willen luisteren naar anderen en de groep die het als kennisdelingskanaal in is gaan zetten. En vooral die tweede groep is steeds groter aan het worden. Zoals bij elke nieuwe social media trend, springen alle (zelfbenoemde) experts ook weer op dit platform om hun kennis te delen. 

Zo zijn er diverse beleggingsexperts, marketeer maar ook fashionista’s die elke week een gesprek lanceren, om te praten over bepaalde trends, ontwikkelingen en kennisdeling. Echter komen we daarbij direct aan bij het ‘gevaar van Clubhouse. Wil je meer informatie over Clubhouse of help je hulp nodig met Social Media? Check dan Bunsko – Social Media Harderwijk.

Het gevaar van Clubhouse Privacy

Waar iedereen lijkt te morren over de privacy van Twitter, Facebook of Instagram, heeft (bijna) niemand het over Clubhouse. Waarom niet? Omdat het nog hip is. Iedereen wilt meedoen zonder er maar over na te denken wat er met de data gebeurt en van wie het in handen komt. Clubhouse maakt gebruik van servers in China en er zijn al diverse verhalen dat hierbij data is gelekt naar Chinese overheidsdiensten. Clubhouse heeft beloofd extra encryptie toe te voegen, maar het eerste kwaad was natuurlijk al geschied. 

Daarnaast is het gevaar dat de audio-fragmenten voor meerdere doeleinden gebruikt kunnen worden. Gesprekken lijken anoniem, maar alles kan teruggehaald worden aan de hand van IP en (mobiele) gegevens. Daarnaast wil onze grote vriend Google ook nog wel eens gebruik maken van audio-data. Het is dus van belang je bewust te zijn van de (eventuele) gevaren van het gebruik van niet alleen Clubhouse, maar alle social media.

In 2022 kunnen we wel zeggen dat Clubhouse alweer overleden is. Het was een ontzettende hype, en zoals hypes komen, gaan ze ook weer heel snel. 2021 is een topjaar geweest voor Clubhouse, maar in 2022 zakken ze snel weg qua medium en wij verwachten dat straks er amper meer gebruik van wordt gemaakt. De trend van dit moment? TikTok! Voor zowel consumenten als bedrijven is dit medium ontzettend belangrijk aan het worden. Wil je inspelen op de hedendaagse marketing? Maak dan je tiktok accountje aan en sla je slag met marketing in 2022!

Meer van onze blogs lezen? Bekijk eens: