Ga naar de inhoud

Google Pagespeed Experience Update

Oké, voor de gewone man is dit misschien iets minder interessant. Voor de marketeers onder ons des te meer.

De Google Pagespeed Experience Update komt eraan. Eens in de zoveel tijd komt Google met een nieuwe update om het algoritme te verbeteren. Dit algoritme wordt gebruikt om te bepalen hoe hoog een website vertoond wordt in de Google Zoekresultaten. De Google Pagespeed Experience 2021 update, hangt heel erg samen met de Core Web Vitals 2021 check vanuit Google. De wattes? De Core Web Vitals 2021. Deze blog is tot stand gekomen met hulp van Bunsko – SEO Harderwijk.

Wij gaan je haarfijn uitleggen wat alles betekent en wat je moet doen om hieraan te voldoen. De Google Pagespeed Experience update wordt rondom mei 2021 doorgevoerd.Core Web Vitals Update 2021

Core Web Vitals 2021

De Core Web Vitals 2021 wordt gebruikt om te bepalen hoe goed jouw website is qua techniek en gebruiksvriendelijkheid. Heb je een goede beoordeling? Dan heeft dit positief effect op je vindbaarheid en de SEO van je website. Core Web Vitals 2021 en SEO staan dus hand in hand! Voorlopig bestaan de Core Web Vitals 2021 uit drie elementen die Google beoordeeld.

1. LARGEST CONTENTFUL PAINT 2021, OFWEL DE LCP.

De Largest Contentful Paint is in gewone mensentaal het grootste element op je website. Het element dat bepaalt hoelang het duurt voordat bezoekers je website kunnen gebruiken. De LCP, ofwel Largest Contentful Paint wordt bepaald door de reactietijd van de server, het formaat van het element, de laadsnelheid van scripts van derden en eventuele CSS of Javascript op je website.

Je kunt de LCP zelf testen via de Google Dev Tools. Daarnaast kun je via de Lighthouse Audit zelf beoordelen hoe goed jouw website is. De Largest Contentful Paint is goed als deze onder de 2,5 seconden is. Je scoort middelmatig als de LCP tussen de 2,5 en 4 seconden zit en alles boven de 4 seconden scoort onvoldoende op LCP gebied.

2. FIRST INPUT DELAY 2021, OFWEL DE FID.

De FID, First Input Delay 2021 kijkt specifiek naar de interactie tussen de bezoeker en de websitepagina. Hoe snel reageert de pagina op jouw input en wat doet het ermee? Dit wordt eigenlijk volledig bepaalt aan de hand van de techniek van de website. Duurt het lang voordat je een formulier kunt invullen als je erop geklikt hebt? Dan is je First Input Delay dus slecht.

Je kunt de FID beoordelen via de Lighthouse Audit en via de Google Dev Tools. De First Input Delay 2021 is goed als het binnen de 0 en 100 ms seconden lukt. Je scoort middelmatig als het tussen de 100 en 300 ms lukt en alles boven de 300ms scoort een onvoldoende.

3. CUMULATIVE LAYOUT SHIFT 2021, OFWEL DE CLS.

De Cumulative Layout Shift 2021 is eigenlijk de grootste ergernis van veel webgebruikers. Wil je wel eens op een button klikken, maar verschuift de pagina opeens iets naar onder of boven? Dan heb je te maken met een Cumulative Layout Shift. De CLS is dus kortgezegd een verandering op de pagina nadat het grootste gedeelte is ingeladen.

Je scoort goed op de Cumulative Layout Shift als minder dan 75% van de gebruikers na 0,1 seconden een Layout shift ziet. Gebeurt de verandering binnen 0,1 en 0,3 seconden, dan is de website volgens Google’s standaard middelmatig. Alles na 0,3 seconden wordt als slecht ervaren.

Pagespeed Experience Update 2021

Core Web Vitals / Pagespeed Experience Update Google 2021

Je weet nu wat het de nieuwste update van Google inhoudt. De update wordt rondom mei 2021 doorgevoerd en het zal een van de vele factoren worden die

Google gebruikt om websites te beoordelen op vindbaarheid. De andere meest belangrijke factoren blijven daarnaast content, techniek en autoriteit. Blijf dus altijd scherp op Google updates, maar het belangrijkste is om gewoon kwalitatieve content te produceren, autoriteit op te bouwen (middels bijvoorbeeld Linkbuilding) en een gebruiksvriendelijke website te hebben.

Pagespeed wordt dus steeds belangrijker. Het hebben van een snelle website is 1 van de rankingsfactoren van Google in 2022. Wil jij dus hoger scoren in Google? Dan is je pagespeed een belangrijk element geworden. De andere elementen om tot een snellere website te komen, zijn content (de teksten op je website) en de autoriteit (de waarde van je website). Je kunt deze zaken allemaal zelf aanpakken, maar je kunt ook een marketingbureau hiervoor inschakelen!

Je kunt de Core Web Vitals testen via de onderstaande manieren:

  1. PageSpeed Insights
  2. Search Console
  3. Chrome DevTools
  4. Lighthouse

Wil je meer blogs lezen? Check dan eens: