Ga naar de inhoud

Autorijden in de toekomst

Nieuwe en oude autofabrikanten, zowel in Europa als China, hebben de afgelopen maanden een race gehouden om zo veel mogelijk van de groeiende markt voor elektrische voertuigen (EV’s) te veroveren. Gemotiveerd door milieu-initiatieven en overheidssubsidies nam de verkoop van EV’s in de laatste maanden van 2021 een hoge vlucht in China. In november was 21% van de Chinese autoverkopen elektrisch. Nieuwe Chinese autoconstructeurs NIO, XPeng en Li Auto zijn opgestaan om aan de enorme vraag naar elektrische auto’s te voldoen, en gevestigde Europese namen zoals Renault, Volkswagen en BMW staan te popelen om bij te blijven.


Chinese aandelen hadden vorig jaar te kampen met hindernissen, met name de controle van regelgevende instanties en de vrees dat bedrijven gedwongen zouden kunnen worden hun notering aan Amerikaanse beurzen te schrappen. De aandelenkoers van NIO daalde in 2021 met 47% en die van Li Auto was aan het eind van het jaar 10% lager dan een jaar eerder. De aanhoudende onzekerheid rond de Chinese markten en de verwachting dat de rente zal stijgen, hebben sommige analisten aan het twijfelen gebracht over de toekomst van Chinese EV-aandelen. Bedrijven zoals XPeng lijken echter veel in hun voordeel te hebben. Met 82.155 afgeleverde voertuigen in de eerste 11 maanden van 2021 is de productie-efficiëntie van XPeng sterk verbeterd. In één enkele week in november stegen de aandelen met 9%. De marktkapitalisatie van het bedrijf bedroeg op dat moment ongeveer $40 miljard en ze verwachten dat hun verkoop dit jaar met 80% zal groeien.
Laten we eens kijken naar de meest prominente elektrische auto’s van 2022, waaronder de BMW i3, om te zien wat dit jaar in petto zou kunnen hebben. Een must read voor degenen die bij Vestle handelen in aandelen in de vorm van CFD’s.

Europa

Als één van de meest prominente elektrische auto’s van 2022, zijn veel EV-liefhebbers geïnteresseerd in het nieuwe BMW i3 model. Deze sportieve auto’s zijn gemaakt van lichtgewicht materialen en bieden exclusieve functies, zoals Automatic Stability Control (ASC). De compacte auto zit vol nuttige technologie, zoals een parkeerassistent, die kan schakelen en de auto helemaal parallel kan parkeren zonder dat de bestuurder iets hoeft in te sturen. Via de conciërgeservice van de auto is allerlei nuttige informatie beschikbaar voor de bestuurder. Eigenaars van een BMW i3 kunnen hun auto thuis of bij een openbaar station opladen, en de accu kan in slechts 45 minuten tot 80% worden opgeladen.

Sommige EV-leiders, zoals Renault, kampen echter nog steeds met door de pandemie veroorzaakte problemen. De bevoorrading van de EV-markt met chips is nog steeds niet verzekerd, en daarom is Renault CEO Luca de Meo voorzichtig optimistisch over het nieuwe jaar. “We hebben relatief veel vertrouwen voor 2022, maar we weten dat het een volatiele en onzekere wereld is,” merkte hij op. De Meo kondigde aan dat zijn bedrijf gaat samenwerken met Nissan om een verse reeks van 35 EV’s te produceren tegen 2030. “We zijn geen tweedeklasser als we samenkomen”, voegt hij eraan toe. In juni vorig jaar onthulde hij zijn plan om 10 miljard euro uit te geven aan de ontwikkeling van nieuwe EV-modellen.

Stephan Wollenstein Chef Volkswagen in China wordt ook gehinderd door het wereldwijde chipstekort, maar is ambitieus genoeg om te verwachten dat de verkoop van zijn EV’s met ID-accu’s in China in 2022 zal zijn verdubbeld. Vorig jaar verkocht Volkswagen 70.625 ID EV’s in het land, hoewel ze hadden gehoopt er ergens tussen 80.000 en 100.000 te verkopen, een verlies dat wordt toegeschreven aan de uitdagingen van Covid en het aanhoudende chipschaarste. Een elektrische auto cadeau geven kan ook altijd als cadeau voor de trouwdag van je ouders!

China 

Begin januari kochten handelaren XPeng’s aandelen zo fors op dat de waarde met 7,34% steeg. 2021 was echter een onstabiel jaar voor hun aandelen, die op een bepaald moment doken tot $25 per aandeel, maar ook stegen tot $55. Hun auto’s zijn in trek in Europa, vooral in Scandinavië, dat de grootste EV-markt op het continent is. Li Auto heeft in de afgelopen twee jaar showrooms geopend in 102 steden en is in oktober 2021 begonnen met de bouw van een nieuwe fabriek in Beijing. XPeng is ook van plan zich in Europa te vestigen. Al deze activiteiten, plus het goede leveringsrecord van het bedrijf, kunnen volgens sommige analisten helpen om het aandeel dit jaar een boost te geven. XPeng is echter niet immuun voor de andere uitdagingen die de EV-markt teisteren, dus alleen de tijd zal het leren.

NIO, opgericht in 2016, is een merk geworden waar veel vraag naar is. Met name hun twee sedanmodellen, de ET7 en de ET5, zijn populair geweest bij consumenten. Een derde model wordt met enige verwachting in de loop van dit jaar verwacht. Voor bestuurders die geen tijd hebben om op te laden, biedt NIO de mogelijkheid om oude accu’s om te ruilen voor nieuwe, wat een succes is gebleken. 

Vooruit

Van China tot Europa is de EV-markt zeker aan het opwarmen, wat handelaren in CFD aandelen bij Vestle zowel kansen als risico’s biedt, aangezien de aandelenkoersen van topbedrijven als BMW, NIO, XPeng en zelfs Tesla volatiele perioden blijven vertonen. Om op de hoogte te blijven van de bedrijven die de meeste krantenkoppen halen en om beter geïnformeerde handelsbeslissingen te nemen mag u geen nieuws missen over bedrijfsontwikkelingen en modellanceringen. Vond je dit een leuke blog? Lees gerust verder, bijvoorbeeld over de beste smartwatches!