Ga naar de inhoud

Netflix breidt uit: Gamestudio op komst

Netflix, de streaming-gigant en internationale trendsetter wat betreft entertainment, heeft recent aangekondigd dat ze een nieuwe gamestudio gaan oprichten. Deze nieuwe gamestudio zal gevestigd zijn in HelsinkI, Finland, waar Netflix voorheen reeds een andere gamestudio heeft aangekocht, genaamd Next Games. Het bedrijf liet weten dat het voor deze locatie heeft gekozen omdat er hier heel veel talent te vinden valt in de gamingwereld.

De nieuwe gamestudio heeft tot op heden geen naam gekregen, maar wel werd onthuld dat deze zal worden geleid door Marko Lastikka, de huidige vice-president van Zynga, een producent van mobiele games dat met FarmVille en Zynga Poker een paar bescheiden hits heeft geproduceerd.
Lastikka werkte eerder ook al voor EA, dus zijn ervaring in deze sector is vrij uitgebreid.

Naast deze twee Finse gamestudio’s heeft Netflix ook Night School Studio en Boss Fight Entertainment onder beheer, en samen zullen deze 4 studio’s ijveren om een ijzersterk mobiel gamingaanbod te produceren voor Netflix. Het grote (officiële) doel is om advertentieloze games te ontwikkelen waarbij er geen in-appaankopen zijn: gratis games, met andere woorden, die iedereen met een Netflix-abonnement zal kunnen spelen.

netflix gamestudio

Waarom mobiele games?

Er zijn tal van richtingen die Netflix had kunnen uitgaan met hun uitbreiding van het aanbod aan entertainment, maar de keuze voor mobiele games, oftewel mobile gaming, is vrij logisch. Het valt goed te integreren met hun huidige aanbod, er is een mogelijke overlapping tussen films/series en games, en … mobile gaming zit sterk in de lift.

Gaming is natuurlijk altijd al populair geweest, ook in Nederland, maar de laatste jaren hebben console- en PC-games plaats moeten ruimen voor mobiele games, voornamelijk op smartphone en tablet.
Mobiele games waren jaren geleden al heel populair, wist je bijvoorbeeld dat Tetris, het best verkochte videogame ooit, een mobiele game is?

En nu dankzij de sterk geavanceerde technologie van de laatste jaren is het mogelijk om min of meer om het even welk videogame mobiel te spelen, op apparaten die bijna iedereen bezit.
Steeds meer mensen storten zich op de gamingmarkt via hun mobiele apparaat, en die trend is veel bedrijven niet ontgaan.

Naast de standaard gamingbedrijven die steeds meer inzetten op kleinere, compactere games, ondergaat ook de iGamingsector (online casino’s) een evolutie, want heel wat meer spelers gokken tegenwoordig via hun smartphone.

Zelfs het beste online casino Nederland kan niet aan deze trend ontsnappen: als je tegenwoordig succes wil hebben met videogames, moet je ervoor zorgen dat je spelletjes correct werken op een mobiele telefoon.

Netflix en videogames

Nu, dit kan je misschien wat vreemd in de oren klinken als je Netflix voornamelijk kent als één van de grootste streamingdiensten ter wereld, met tal van populaire series uit eigen productie, zoals Squid Game, Stranger Things en House of Cards. En hoewel dit zonder twijfel Netflix definieert (op dit moment toch nog), heeft het bedrijf dit jaar hun strategie een beetje moeten herzien.

Door de opkomst van andere grote streamingdiensten zoals Amazon Prime, HBO Max en Disney+ heeft Netflix voor het eerst aan abonnees verloren. Om dit tegen te gaan heeft het bedrijf enkele initiatieven opgesteld, waaronder het verwijderen van de mogelijkheid tot binge-watching (het bekijken van meerdere afleveringen van een bepaalde serie op korte tijd), en het inzetten op klantenbinding, voornamelijk door het aanbieden van een meer divers aanbod – in de vorm van mobiele games.

Sinds vorig jaar werden er reeds een 26-tal mobiele games online gezet die Netflix-abonnees gratis kunnen downloaden en spelen, en hoewel de meeste slechts van gemiddelde kwaliteit zijn en geen prijzen zullen winnen, zijn er ook een aantal exclusieve games gebaseerd op de series van Netflix, zoals Stranger Things.

En dat Netflix volledig wil inzetten op hun aanbod aan mobiele games is duidelijk te zien, met de aankopen van gamestudio’s en de mededeling dat ze hun aanbod aan videogames tegen eind 2022 willen omhoog schroeven naar een vijftigtal, een verdubbeling van de huidige catalogus.

De mobiele games van Netflix onderscheiden zich van de meeste andere mobiele games door het gebrek aan reclame en in-game-purchases, want het verdienmodel van Netflix is gebaseerd op hun abonnement, waar de games gewoon bij zitten inbegrepen.

Zal de Netflix gamestudio een succes worden?

De kans is klein dat Netflix de gamingmarkt echt zal overrompelen en een revolutie zal ontketenen waardoor iedereen een Netflix abonnement wil nemen voor de videogames en niet voor de films en series.

Maar … het bedrijf heeft in het verleden al meermaals bewezen dat het geen probleem heeft met het verdienmodel om te gooien en sterke innovatie kan doorvoeren. Zo was Netflix oorspronkelijk een DVD-bezorgdienst, voor het overstapte op de streaming-markt en daar een wereldwijde belangrijke speler werd.

Dus wie weet, misschien wordt Netflix wel dé gamingproducent van de 21ste eeuw?